تبلیغات
باشگاه کارافرینی ایرانیان - پرورش خلاقیت و ایده پردازی
 
باشگاه کارافرینی ایرانیان
جدید ترین اخبار کارافرینی و اختراعات
درباره وبلاگ


B باشگاه K کارافرینی 98 کد شناسه ارتباطی بین المللی ایران

مدیر وبلاگ : علی گلستانی نژاد
  • />

صاحب نظران در زمینه روش هاى آموزش و پرورش خلاقیت نظریاتى را ابراز كرده اند. به عنوان نمونه، تورنس، دانشمند معروف، براى رشد و پرورش خلاقیت توصیه هایى را به والدین و مربیان مى نماید تا از این طریق بتوانند زمینه را براى بروز خلاقیت فرزندان و متربیان خود آماده نمایند. . تجسم([29]) قوى: توانایى تصور و تجسم اشیا، مفاهیم و فرایندها امكان بروز خلاقیت را بیشتر مى كند. بهتر است تصویرها زنده، متنوع، روشن و قوى باشند. تحریك كنجكاوى، انواع بازى هاى فكرى، نقاشى، تجسم آنچه بیان یا خوانده مى شود و دستكارى تصاویر روش هاى مفیدى براى این مهارت مى باشد.
2. درك مطلب: در این زمینه باید مطلب اصلى فهمیده شود و موارد غیراساسى و بى مورد را كنار گذاشت. براى آموزش این مهارت به عنوان نمونه مى توان داستانى را براى كودكان خواند و از آن ها خواست تا اصل مطلب را به تصویر بكشند و یا آن را به شعر درآورند و یا خلاصه نمایند. هرچه مطلب ساده و روشن باشد، دریافت اصل مطلب راحت تر است. 3. توجه به عواطف: در نظر گرفتن احساسات و عواطف نقش بسزایى در رشد و یا عدم رشد خلاقیت دارد. عواطف مى تواند باعث شور و شوق شود و یا در جنبه منفى عامل بازدارنده باشد. 4. قدرت تخیل: در این روش فرد خود را جاى چیز دیگر قرار مى دهد. روش هاى پرورش تخیل بسیار متنوع است; مثل خواندن و نوشتن داستان هاى تخیلى و علمى. اختراعات و ابداعات بسیار زیادى وجود دارند كه نتیجه قدرت تخیل افراد است. 5. ابتكار:([30]) در این روش باید از فرد خواست تفكر عادى و آنچه را كه عادت كرده است كنار بگذارد و به تفكر غیرمعمولى توجه نماید. او نباید ازاینكه تفكرى متفاوت با دیگران دارد اضطراب داشته باشد. 6. توانایى درونى: رشد و پرورش تجسم مسائل پنهانى و درونى مى تواند نقشمؤثرى در خلاقیت داشته باشد. تمركز، دقت و توجه به مسائل درونى فرایندخلاقیت را تسهیل مى نماید. 7. بررسى راه هاى متفاوت: والدین و مربیان باید از كودكان بخواهند راه حلهاى گوناگونى را براى حل مسائل در نظر گیرند. یافتن راه حل هاى متفاوت و دورى از انتقاد([31]) نسبت به ایده ها و عدم محدودیت در ارائه اندیشه هازمینه را براى خلاقیت مهیا مى نماید. 8. شوخ طبعى:([32]) از ویژگى هاى افراد خلاق شوخ طبعى است. شوخ طبعى بهاین معناست كه فرد مسائل بى ربط و نامناسب را كه بر خلاف آداب معمول استبه هم مربوط مى سازد. بنابراین، باید آن را تقویب و تأیید نمود. 9. زود قضاوت نكردن: باید به كودكان آموزش داد كه از قضاوت عجولانه بدونتفكر و پیشداورى و تعصب خوددارى نمایند و در داورى تفكر و استدلال رامدنظر قرار دهند. 10. نگاهى دوباره: از مسائل مهم خلاقیت، داشتن نگرشى متفاوت است. فردخلاق به دنبال جنبه هاى جدیدى است.تغییر نقش از روش هاى مؤثر در خلاقیت است; مثلا، جابه جایى نقش ها مانندمعلم ـ دانش آموز، والدین ـ كودك مى تواند نقش ها را تغییر داده و اندیشههاى جدیدى به وجود آورد. نقش معلم در پرورش خلاقیت بررسى و مطالعه زندگى انسان هاى خلاق حاكى از آن است كه هنگامى خلاقیت بهشكوفایى مى رسد كه شخص بتواند بین آنچه در درون دارد و آنچه از محیط مىآموزد ارتباط برقرار نماید; بدین معنا كه طبیعت یا فطرت با تربیت هماهنگباشد. بنابراین، براى رشد و گسترش خلاقیت،  باید مربیان تربیتى به نكاتزیر توجه كافى مبذول دارند: سؤالات بحث انگیز مطرح نمایند، از وسایل كمكآموزشى بهره بگیرند، ارتباط مسائل درسى را با واقعیت هاى زندگى بیاننمایند، از محركات مختلف مثل تصاویر و نمودار استفاده كنند، به تخیلاتدانش آموزان اهمیت دهند، اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت كنند، دردانش آموزان احساس آرامش ایجاد نمایند، مطالب درسى را با مطلب قبلى وتجارب دانش آموزان تنظیم كنند، فعال بودن دانش آموزان در جریان درس رامورد توجه قرار دهند، فرصت فكر كردن به دانش آموزان بدهند، تحقیق وجستوجو را تقویت كنند، به درك و فهمیدن بیش از حفظ كردن([33]) عنایتداشته باشند، به افكار و عقاید دانش آموزان احترام بگذارند، از پاسخ ها وسؤالات عجیب و غریب و بى ربط دانش آموزان ناراحت نشوند و از آن استقبالنمایند، به كیفیت یادگیرى اهمیت بدهند، روش بحث و گفتوگو را انتخابنمایند، برخى مواقع از خود دانش آموزان بخواهند مسائلى را مطرح كنند، بهراه ها و جواب هاى مختلف توجه كنند نه اینكه فقط یك راه حل مشخص و معینرا مدنظر داشته باشند، و قدرت تجزیه و تحلیل و انتقادى بودن را در دانشآموزان رشد دهند. روش تدریس معلم از نكات قابل اهمیت در پرورش خلاقیت است. بنابراین، روشتدریس او باید اكتشافى و فعال باشد، یعنى روش هایى را به كار بندد كه دانش آموزان را به فعالیت وادارد، جلسات بحث و گفتوگو تشكیل دهد و آن هارا با مسائل روبه رو سازد. معلم باید دانش آموزان را به خطرپذیرى معقول تشویق نماید. منظور از خطرپذیرى به مخاطره انداختن زندگى نیست. دانشمندانى همچون شكسپیر (نمایش نامه نویس)، داستایوسكى (داستان نویس) وپیكاسو (نقاش) با خطرپذیرى، به چنین موفقیت هایى دست یافتند. بنابراین،شكیبایى و صبر در برابر شكست را باید به دانش آموزان آموخت. دانشمندان، دنیا را فقط سیاه و سفید نمى بینند و فعالیت هایشان را بهصورت قانون همه یا هیچ تنظیم نمى كنند، آن ها بارها تغییر عقیده مى دهند و سبك خود را عوض مى كنند و مكرر آثارشان را بازبینى مى كنند تا نتیجهمطلوبى بگیرند و هیچ گاه آن را تكمیل شده تلقّى نمى كنند. به دانش آموزان باید فرصت آزمایش و خطا داد و نباید به خاطر اشتباه درشیوه تفكر، آن ها را تنبیه و جریمه نمود. برخى مواقع پاسخ دانش آموزانفقط به خاطر آنكه مورد انتظار معلم نیست و با اندیشه او همخوانى ندارداشتباه تلقّى مى شود. در صورتى كه خطا زمینه ساز چالش فكرى و ابزارى براىتكوین اندیشه است. از این رو، به دانش آموزان باید اجازه داد از خطا كردننهراسند; زیرا همه افراد خطا مى كنند و بهتر است آن ها شهامت، شجاعت،تهوّر و جوشش فكرى براى ابداع و خلاقیت داشته باشند و هنگام اشتباه بهجاى تنبیه و سرزنش، هدایت و ارشاد شوند.



نوع مطلب : خلاقیت و نواوری، 
برچسب ها : خلاقیت،
لینک های مرتبط :
جمعه 17 آذر 1396 09:19 ق.ظ
Wow that was odd. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn't appear.
Grrrr... well I'm not writing all that over again. Regardless,
just wanted to say wonderful blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه