تبلیغات
باشگاه کارافرینی ایرانیان - چگونه خلاقیت خفته را بیدار کنیم
 
باشگاه کارافرینی ایرانیان
جدید ترین اخبار کارافرینی و اختراعات
درباره وبلاگ


B باشگاه K کارافرینی 98 کد شناسه ارتباطی بین المللی ایران

مدیر وبلاگ : علی گلستانی نژاد
  • />
با علم و اعتقاد به آنچه در پی می آید، با عمل به آنها و با مداومت در انجام، هر انسانی حتی با نازل ترین درجه خلاقیت، قادر است جرقه مقدس را شعله ور ساخته وخلاقیت خفته را پیدا سازد. باید پذیرفت و باور داشت كه این گوهر نفیس و گرانبها در وجود همه ما از ابتدای خلقت تعبیه گردیده، زیرا خداوند ما را نمایندگان خود در روی زمین نامیده است. این فلسفه و این ایمان، منشأ بیداری اندیشه، فكر و پیدایش خلاقیت است. خداوند در قرآن كریم از آموزش اسما به انسان سخن می گوید و ارزش ساعتی تفكر را بیش از سالها عبادت می داند. ارزش اندیشه و تفكر در ادیان الهی بخصوص دین اسلام چنان والاست كه در قرآن و احادیث، بخشهای خاصی به این موضوع و در اهمیت اندیشه عمیق، تفكر خلاقانه و جستجوگرانه در خلقت موجودات زمین و آسمانهاست. تفكر و اندیشه همراه با عبادت و ذكر، سبب آرامش قلب و گشایش دریچه های ایده ها و تخیلات انسانی است. چیزی كه بزرگان و اندیشمندان نابغه اسلامی در زندگی خود بسیار بدان پرداخته اند و برای خلاقیت و نوآوری می توان از آن بهره جست. اگر چنین است، زمان برنامه ریزی است، زمان ایجاد تصویر ذهنی سالمی است كه اساس زندگی خلاق است، زمان شروع و شروع، هرگز دیر نیست. شرایط مناسب تفكر و خلاقیت 1 - تفكر نیازمند محیطی آرام است. 2 - از روش طوفان مغزی استفاده كنید.این تكنیك علاوه بر اینكه مخزنی از ایده ها برای شما ایجاد می كند، به كمك آن می توانید در امور خود تصمیم گیریهای بهتری را اتخاذ نمایید. 3 - همیشه با خود یك دفترچه و مداد یا خودكار به همراه داشته باشید.هنگامی كه ایده ای تازه به ذهن شما می رسد، آن را یادداشت نمایید.هنگامی كه ایده های یادداشت شده خود را بازخوانی می كنید، ممكن است 90 درصد آنها بیهوده جلوه كنند، اما نگران نباشید؛ این طبیعی است، 10 درصد از بقیه ایده های یادداشت شده بسیار ارزشمند خواهند بود. 4 - هنگامی كه فكر نویی به ذهن شما می رسد، یك فرهنگ لغت را باز كنید و بطور تصادفی واژه ای را انتخاب كنید. این فكرنو و آن واژه را با یكدیگر تركیب نمایید. این روش سبب خواهد شد به نكات جالبی دست یابید. یك مفهوم شناخته شده ساده ای وجود دارد كه هنگامی كه ذهن شما در شرایط آزاد به سر می برد، قادر به خلاقیت نیست و هنگامی كه ذهن شما با محدودیتهایی روبه رو می شود،شروع به تفكر خواهد كرد و این روش سبب می شود ذهن شما دریك محدودیت قرارگرفته و تفكر نماید. 5 - مشكلی را كه با آن روبه رو هستید، با دقت تعریف كنید و یا آن را بر روی یك كاغذ یا دفترچه با جزئیات شرح دهید.از این طریق، به نكات تازه و خوبی در خصوص مشكل خود دست می یابید. 6 - اگر نمی توانید تفكر كنید، بهتر است پیاده روی كنید.یك تغییر آب و هوا برای شما خوب بوده و به آرامی كمك می كند تا سلولهای مغزی شما به تحرك واداشته شوند. 7 - تلویزیون نگاه نكنید، زیرا ذهن شما توسط برنامه های تلویزیون اشغال می شود و دیگر قادر نیستید خلاقانه فكر كنید، گویی با دیدن تلویزیون مغز شما از گوشها و چشم های شما نشت كرده و خارج می شود. 8 - از مصرف دارو بپرهیزید. بعضی از افراد برای تقویت خلاقیت خود از داروهای خاص استفاده می كنند، در حالی كه از نگاه دیگران، این افراد تنها نظیر افرادی هستند كه وابستگی دارویی دارند. 9 - تا می توانید درباره هر چیزی مطالعه كنید. مغز شما با مطالعه كتاب ورزش می كند.علاوه بر اینكه سبب الهام در ذهن شما می شود، آن را انباشته از اطلاعات می كند كه این خود سبب خواهد شد سلولهای مغزی شما با یكدیگر راحت تر ارتباط برقرار كند، و زمینه برای خلق ایده های نو پدید آید. 10 - مغز شما نیز همانند بدن شما نیازمند ورزش كردن است تا به خوبی فعالیت نماید.در صورتی كه مغز ورزش نكند، به مرور سست و بی فایده می شود.شما از طریق مطالعه كردن، بحث كردن با افراد باهوش می توانید سلولهای مغزی خود را وادار به ورزش كنید. گفتگو با دیگران در رابطه با كارگردانان فیلمها و سیاست و نظیر اینها برای ذهن شما خوب است و این بهتر از پرخاش كردن بر سر دیگران است. تكنیك های خلاقیت و نوآوری ---------------------------------- برای اینكه خلاقیتی ایجاد و پرورش یابد، باید فنون و تكنیكهایی رعایت گردد. محققان مختلف فنونی را ذكر كرده اند كه به مهمترین آنها اشاره می شود: 1 - طوفان مغزی (BRAIN STORMING): این تكنیك را نخستین بار دكتر «الكس، اس، اسبورن» مطرح كرد و چنان مورد استفاده واستقبال مردم و سازمانها قرار گرفته كه جزئی از زندگی آنها شده است. یورش فكری در واژه نامه بین المللی وبستر چنین تعریف شده است: «اجرای یك تكنیك گردهمایی كه از طریق آن گروهی می كوشند راه حلی برای یك مسأله بخصوص با انباشتن تمام ایده هایی كه در جا به وسیله اعضا ارائه می گردد، بیابند. هیچ انتقادی از هیچ ایده ای جایز نیست. به هر ایده ای هرچند نامربوط خوش آمد گفته می شود. هرچه تعداد ایده ها بیشتر باشد، بهتر است. كیفیت ایده ها بعداً مورد توجه قرار می گیرد. افراد به تركیب كردن ایده ها تشویق می شوند و از آنها خواسته می شود نسبت به ایده های دیگران اشراف پیدا كنند. 2 - الگوبرداری از طبیعت (BIONICS): یكی از تكنیكهای خلاقیت و نوآوری كه در ابداعات فنی كاربرد گسترده و موفقی داشته، تكنیك تقلید و الگوبرداری از طبیعت است. ابداعاتی كه در زمینه علم ارتباطات و كنترل در دهه های اخیر شكل گرفته اند؛ برنامه ریزیهای رایانه و موضوع هوش مصنوعی همه با الگوبرداری و تقلید از فعالیتهای مغز آدمی انجام شده و روند فعالیتها به گونه ای است كه در آینده با ادامه این كار فنون و ابزارهای بدیع و جدیدی ساخته خواهد شد. بیوتكنولوژی و نانوتكنولوژی، از جمله علوم و فناوریهایی هستند كه بیشترین الگوبرداری را از طبیعت و فرایندهای زیستی در تولید ابداع ها و فنون برای تولید انواع محصولات و ارائه خدمات جدید عرصه های مختلف داشته اند. 3 - تكنیك گروه اسمی (NOMINAL GROUPING): گروه اسمی، نام تكنیكی است كه نیز تا حدودی در صنعت رواج یافته است. فرایند تصمیم گیری متشكل از پنج مرحله است: اعضای گروه در یك میز جمع می شوند و موضوع تصمیم گیری به صورت كتبی به هریك از اعضا داده می شود و آنها چگونگی حل مسأله را می نویسند. هریك از اعضا به نوبه، یك عقیده را به گروه ارائه می دهد؛ عقاید ثبت شده در گروه به بحث گذاشته می شود تا مفاهیم برای ارزیابی روشن تر و كامل تر شود؛ هر یك از اعضا به طور مستقل و مخفیانه عقاید را درجه بندی می كند. تصمیم گروه، تصمیمی خواهد بود كه در مجموع بیشترین امتیاز را به دست آورده باشد.   طبقه بندی خلاقیت و نوآوری   خلاقیت و نوآوری اولیه: عبارت است از آن دسته از خلاقیتها و نوآوریها كه شامل ایجاد و توسعه اصول و مفاهیم جدید و خلق مفاهیم نوین می باشند. خلاقیت و نوآوری اولیه به عنوان منشأ كشف جدید، نوعی واقعی و اندیشه هایی متفاوت با آنچه تا به حال وجود داشته مانند نظریه های متحول كننده علمی و اختراعات بنیادی است. خلاقیت و نوآوری ثانویه: آن دسته از خلاقیتها و نوآوریهایی هستند كه شامل كاربرد جدید و متفاوتی از اصول و مفاهیم شناخته شده قبلی و تكمیل و بسط خلاقیتهای اولیه اند. دستاوردهای علمی پژوهشگران كه مبتنی بر نظریه های بزرگ علمی است، از موارد خلاقیت ثانویه می باشند. انواع خلاقیت و نوآوری خلاقیت و نوآوری می تواند در همه حوزه ها و زمینه ها روی دهد. برحسب موضوع و نوع حوزه، انواع خلاقیت و نوآوری را می توان به شرح زیر دسته بندی نمود: 1 - خلاقیت و نوآوری علمی خلاقیت و نوآوری در هر یك از رشته های علم را می توان خلاقیت و نوآوری علمی نامید. كشفیات و نظریه های علمی مانند نظریه های علوم فیزیك، شیمی، روانشناسی، اقتصاد، مدیریت و... خلاقیتها و نوآوریهای علمی شمرده می شوند. بنابراین، برحسب اینكه كدام رشته علمی درنظر گرفته شود، انواع خلاقیت و نوآوری وجود دارد. مثلا منظور از خلاقیت و نوآوری فیزیك، خلاقیت و نوآوری در حوزه علمی فیزیك و یا خلاقیت و نوآوری روانشناسی خلاقیت و نوآوری در حوزه علم روانشناسی است. به همین ترتیب، خلاقیت و نوآوری شیمی، خلاقیت و نوآوری مدیریت، خلاقیت و نوآوری ریاضی و سایر موارد وجود دارند. بنابراین، علوم مختلف در واقع تشكیل شده از مجموع خلاقیتها و نوآوریهای علمی در سطوح مختلف (خلاقیتها و نوآوریهای علمی اولیه و خلاقیتها و نوآوریهای علمی ثانویه) می باشند.   خلاقیتهای علمی اولیه یا بزرگ، عبارت است از آن دسته از خلاقیتها و نوآوریهای علمی شامل خلق مفاهیم جدید علمی، كشفیات متحول كننده و ایجاد مفاهیم علمی نوین. نظریه مكانیك كوانتومی بلانك، نظریه نسبیت انیشتین، نظریه های رفتارگرایی واتسون و اسكینز، نظریه شناختی پیاژه از جمله خلاقیتها و نوآوریهای علمی اولیه یا بزرگ می باشند كه باعث ایجاد تحولات عمیق علمی و شروع رویكردهای جدید شده اند. خلاقیتها و نوآوریهای علمی ثانویه یا كوچك عبارتند از آن دسته خلاقیتها و نوآوریهای علمی است كه در پی خلاقیتها و نوآوریهای علمی اولیه بروز می كنند و شامل بسط و توسعه مفاهیم آنها می باشند. موضوعات تكمیلی وابسته به نظریات ذكر شده فوق، خلاقیتها و نوآوریهای علمی ثانویه یا كوچك محسوب می شوند. به عنوان مثال، علم فیزیك عبارت است از مجموع خلاقیتها و نوآوریهای اولیه و ثانویه فیزیك، علم ریاضی عبارت است از مجموع خلاقیتها و نوآوریهای اولیه و ثانویه ریاضی و علم روانشناسی عبارت است از مجموع خلاقیتها و نوآوریهای اولیه و ثانویه روانشناسی. بنابراین، خلاقیت و نوآوری علمی عامل پیدایش و رشد و تكامل علوم است و دانشمندان رشته های مختلف علمی از طریق انجام مطالعات و پژوهشهای علمی، درصدد دستیابی به خلاقیتها و نوآوریهای اولیه و ثانویه علمی هستند. 2 - خلاقیت و نوآوری فناورانه خلاقیت و نوآوری در جنبه های كاربردی و فنی علوم یا به عبارتی خلاقیت و نوآوری در فناوری (تكنولوژی) را می توان خلاقیت و نوآوری فناورانه، (خلاقیت و نوآوری تكنولوژیكی) یا خلاقیت و نوآوری مهندسی نامید. خلاقیت و نوآوری فناورانه عبارت است از خلق اندیشه ها و طرحهای نو در جنبه های كاربردی علوم و یافتن راه های جدید حل مسائل فنی و مهندسی، اعم از نرم افزاری و یا سخت افزاری. فناوری (تكنولوژی) معمولا تحت عنوان جنبه های كاربردی علوم تعریف می شود و می تواند در همه رشته های علوم وجود داشته باشد. بنابراین، فناوری و مهندسی هم شامل مفاهیم سخت افزاری و مفاهیم نرم افزاری می گردد و از این رو برای همه رشته های علوم پایه و علوم انسانی، جنبه های فناوری و مهندسی وجود دارد. رشته های فنی مهندسی مانند مهندسی الكترونیك، مهندسی مكانیك، مهندسی مواد و سایر رشته هایی از قبیل «فناوری و مهندسی سخت افزاری» می باشند. همچنین، حوزه هایی مانند فناوری روانشناسی و مهندسی رفتار، فناوری جامعه شناسی و مهندسی اجتماعی، فناوری آموزشی و مهندسی آموزشی، فناوری اقتصادی و مهندسی اقتصادی، فناوری مدیریت و مهندسی مدیریت، فناوری خلاقیت و نوآوری و مهندسی خلاقیت و نوآوری، از جمله فناوریها و مهندسیهای نرم افزاری هستند. خلاقیتها و نوآوریهای تكنولوژیكی می توانند به دوسطح كلی خلاقیتها و نوآوریهای تكنولوژیكی اولیه و خلاقیتها و نوآوریهای تكنولوژیكی ثانویه تقسیم شوند. خلاقیتها و نوآوریهای تكنولوژیكی اولیه عبارتند از خلاقیتها و نوآوریهای تكنولوژیكی بنیادی و به عبارتی اختراعات بزرگ مانند اختراع اتوموبیل، لامپ خلاء، اختراع ترانزیستور، اختراع تلفن، اختراع رادیو و اختراع تلویزیون. خلاقیتها و نوآوریهای تكنولوژیكی ثانویه عبارتند از خلاقیتها و نوآوریهای تكمیلی و ابتكارها. به طور كلی، فناوری تشكیل شده از مجموع خلاقیتها و نوآوریهای تكنولوژیكی اولیه و ثانویه می باشد. واژه اختراع معمولا برای خلاقیتها و نوآوریهای تكنولوژیكی سخت افزاری مانند اختراع رادار و واژه ابداع معمولا برای خلاقیتها و نوآوریهای تكنولوژیكی نرم افزاری مانند ابداع حساب دیفرانسیل و انتگرال یا ابداع شناخت درمانی به كاربرده می شود. هر چند هر دو واژه ممكن است برای هر دو مفهوم به كار برده شوند. 3 - خلاقیت و نوآوری صنعتی انواع خلاقیت و نوآوری صنعتی را می توان در چهار دسته كلی به شرح زیر طبقه بندی نمود: الف) خلاقیت و نوآوری بنیادی خلاقیت و نوآوری بنیادی عبارت است از نوعی خلاقیت و نوآوری اساسی و زیربنایی در فناوری سخت افزاری یا نرم افزاری سازمان صنعتی كه موجب تغییر و تحول اساسی و بنیادی در آن سازمان می شود. به عنوان مثال، تبدیل فناوری لامپ خلا به فناوری ترانزیستور، تبدیل فناوری مكانیكی ساخت ساعت به فناوری كوارتز، تبدیل سازمانهای فعلی به سازمانهای مجازی از جمله خلاقیتها و نوآوریهای بنیادی هستند. ب) خلاقیت و نوآوری فرآیندی خلاقیت و نوآوری در فرآیند عبارت است از خلاقیت و نوآوری در فرایند، تغییر روشها و تغییر ساز و كارها. خلاقیتها و نوآوریهای سازمانی مانند شیوه های نوین مدیریت كیفیت، روشهای جدید مدیریت بهره وری و شیوه های نوین مدیریت منابع انسانی، سیستمهای نوین مدیریت خلاقیت و نوآوری (مانند نظام مدیریت خلاقیت و نوآوری فراگیر (TCIM) از جمله خلاقیتها و نوآوریهای فرآیندی شمرده می شوند. خلاقیت و نوآوری در فرایند معمولا موجب افزایش كارآیی، افزایش اثر بخشی، بهبود كیفیت و ارتقای بهره وری سازمان می گردد. ج) خلاقیت و نوآوری فرآورده ای خلاقیت و نوآوری فرآورده ای عبارت است از خلاقیت و نوآوری در یكی از ویژگیهای محصول سازمان صنعتی تغییر نوع و كیفیت محصول و یا تولید محصولات جدید و بدیع در سازمان خلاقیت و نوآوری فرآورده ای محسوب می گردد. 4 - خلاقیت و نوآوری در سازمان سازمانها بر برهه ای از زمان كه تحت عناوین مختلف از جمله عصر دانش،عصر فراصنعتی، عصر جامعه اطلاعاتی، عصر سرعت و بالاخره عصر خلاقیت و نوآوری مطرح شده است. خود را در جهت مدیریت تغییرات شتابان و دگرگونیهای ژرف جهانی آماده می سازند، به گونه ای كه خلاقیت و نوآوری به عنوان اصلی اساسی از عوامل مهم بقای سازمانها و شركتهای جوان پذیرفته شده است. براساس این استدلال، كشورهای پیشرفته بر آموزش خلاقیت تأكید بسیار كرده ودر این راستا در انتخاب افراد خلاق، نوآور و آینده نگر، كه رهیافتهای بدیع و خلاق برای مسائل پیچیده ارائه كنند، توجه خاص مبذول داشته اند. سازمانهای خلاق خصوصیات ویژه ای را دارا هستند. مهمترین ویژگی این سازمانها، انعطاف پذیری آنها در رویارویی با بحرانهاست. یكی از دلایل معرفی نظریه اقتضایی مدیریت، بر این موضوع تأكید دارد. سازمانهای انعطاف پذیر با مسائل و تنگناها برخورد منطقی و محققانه داشته، در صورت نیاز به تغییر و تحول، پس از بررسی دقیق و عالمانه، آن را اعمال می كنند. ساختار خلاق، نمایانگر روابط واحدهای آن و نشان دهنده میزان انعطاف پذیری آن است. سازمانهایی كه دارای ساختار انعطاف ناپذیر باشند، برای ایجاد همكاری و وحدت در دوران بحران، دچار آشفتگی می شوند. نگرش جدید دیگری با عنوان «نگرش مدیریت بر مبنای انتظارها» مطرح شده كه سعی در توسعه انتظارهای والای انسانی دارد. این نگرش، برتر و والاتر از سایر نگرشهاست، زیرا به جای تأكید بر عناصر عقلایی و عینی مدیریت، بر عنصر انسانی تكیه می كند، چون با این نگرش مدیر تشویق می شود تا امر هدایت و رهبری را براساس انتظارها انجام دهد. كلیه طرحهای سازنده، اقدامها و عملیات، از انتظارها سرچشمه می گیرند. تغییر سازمانی به عنوان اتخاذ یك فكر یا رفتار جدید به وسیله سازمان مشخص می شود، اما نوآوری سازمان، اتخاذ یك ایده یا رفتار است كه برای نوع وضعیت، سازمان، بازار و محیط كلی سازمان جدید است. اولین سازمانی كه این ایده را معرفی می كند، به عنوان نوآور در نظر گرفته می شود و سازمانی كه كپی می كند، یك تغییر را اتخاذ كرده است. براساس این تعاریف، خلاقیت لازمه نوآوری است. تحقق نوجویی، به خلاقیت وابسته است. اگر چه در عمل نمی توان این دو را از هم متمایز ساخت، ولی می توان تصور كرد كه خلاقیت بستر رشد و پیدایی نوآوریهاست. خلاقیت، پیدایی و تولید یك اندیشه و فكر نو است، در حالی كه نوآوری عملی ساختن آن اندیشه و فكر است. از خلاقیت تا نوآوری اغلب راهی طولانی در پیش است و تا اندیشه ای نو به صورت محصولی یا خدمتی جدید درآید، زمانی طولانی می گذرد و تلاشها و كوشش های بسیار به عمل می آید. گاهی ایده و اندیشه ای نو از ذهن فرد می تراود و در سالهای بعد آن اندیشه نو توسط فرد دیگری به صورت نوآوری در محصول یا خدمت متجلی می گردد. خلاقیت، به قدرت ایجاد اندیشه های نو اشاره دارد و نوآوری به معنای كاربردی ساختن آن افكار نو و تازه است.) به طور خلاصه، با درنظر گرفتن نظریه های فوق می توان چنین نتیجه گرفت كه خلاقیت اشاره به آوردن چیزی جدید به مرحله وجود داشته و یا به عبارتی به معنای دلالت بر «پیداكردن» چیزهای جدید است، هرچند ممكن است به مرحله استفاده در نیاید. نوآوری به عنوان هر ایده جدیدی است كه در برگیرنده توسعه یك محصول، خدمات یا فرآیند می گردد كه ممكن است نسبت به یك سازمان، یك صنعت، یا ملت و یا جهان جدید باشد. این نوآوریها به تغییر و انطباق بهتر سازمان با ایده های جدید منجر می شود.



نوع مطلب : خلاقیت و نواوری، 
برچسب ها : خلاقیت،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه